عطر درمانی که با نام‌های رایحه درمانی یا آروماتراپی نیز خوانده می‌شود شیوه‌ا‌ی است که با استفاده از عصاره‌ گیاهان طبیعی برای بالا بردن سطح سلامتی و تندرستی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی به این روش روغن درمانی نیز گفته می‌شود.
دانش آروماتراپی که با روش‌های درمانی کلاسیک و سنتی هم‌خوانی دارد از روغن‌های معطر به صورت دارو استفاده کرده و سلامت بدن، ذهن و روح را بهبود می‌بخشد.
در مطالعه این مطلب با ما همراه شوید تا از ویژگی‌های این روش درمانی و نقش آن در علوم جدید بیشتر با هم گفتگو کنیم.

عطر درمانی

عصر ما را بی‌شک می‌توان عصر پیشرفت علوم در همه زمینه‌ها نامید. از جمله این دانش‌ها علوم مرتبط با درمان و بهبود سلامتی است که در شاخه‌های مختلف دنبال می‌شود.
آروماتراپی یا عطر درمانی یکی از این روش‌هاست که در دهه اخیر مورد توجه بی‌سابقه قرار گرفته و فواید آن از نظر علمی نیز ثابت شده است. گرچه دیرینه این دانش به زمان‌های بسیار قدیم بازگشته و رد پای درمان بیماری‌ها با این روش را می‌توان در آثار علمی ابوعلی سینا و بسیار پیش از آن در مصر باستان نیز یافت.
حس بویایی از مهم‌ترین حواس بدن است که رسیدگی به آن از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. دانشمندان و محققان نیز با آگاهی از این موضوع و طی آزمایش‌های زیادی که بر روی عصاره‌ها و عطرها و تاثیر آنها بر بدن انسان و حس شامه صورت گرفته، علم عطر درمانی را پایه‌گذاری کرده‌اند.
امروزه و با پیشرفتی که در علم شیمی صورت گرفته این آموزه‌ها با روش‌های علمی جدید نیز به اثبات رسیده است. هرچند تا پیش از این نیز در طب سنتی با تجربه‌های بسیاری از تاثیرات مثبت عطرها، عصاره‌ها و روغن‌های درمانی روبرو بوده‌ایم.
عطرها علاوه بر خواص درمانی، با وجود رایحه خوش و تاثیرات مثبتی که بر روح و روان به جا می‌گذارند به خودی خود موجب آرامش و لذت می‌شوند. موضوعی که امروزه ارتباط آن با فرکانس‌های تولیدی عطرها نیز از نظر علمی به اثبات رسیده است. به این ترتیب می‌توان عطر درمانی را روشی آرامش‌بخش و همراه با لذت برای رفع مشکلات روحی و عصبی نامید.

با همه خواصی که از رایحه‌ها سراغ داریم، تنها تعداد کمی از ما از مکانیسم درمانی عطرها یا راز عطر درمانی اطلاعات علمی در دست داریم.
تاثیر عطرها بر سیستم عصبی و مغز موجب تسکین سلول‌های مغزی شده و حس آرامش‌ را در فرد ایجاد یا تقویت می‌کند. همچنین روغن‌های استخراج شده از گیاهان معطر نیز برای تسکین بسیاری از دردها به‌ویژه دردهای ناحیه سر و اعصاب محیطی موثر بوده و التیام‌بخش هستند.
امروزه استفاده از رایحه‌ شکوفه‌های پرتقال، لیمو و بهارنارنج برای رفع استرس و اضطراب به روشی شناخته شده و علمی برای ایجاد آرامش تبدیل شده است.
​​​​​​​ارتباط عطر درمانی با ماساژهای شفابخش نیز بخش دیگری از علوم درمانی آروماتراپی یا عطر درمانی به وسیله عطر طبیعی است که رواج زیادی یافته است. استعمال روغن‌های معطر هنگام ماساژ بدن به قصد رفع خستگی جسمی و عضلانی بخشی از این روش درمانی است که این روزها از طرف عموم با استقبال بالایی روبروست. صرف‌نظر از خواص درمانی این عطرهای روغنی، حس خوب ماساژ بدن با ماده‌ای معطر می‌تواند به روح و روان انسان آرامش ببخشد.

انواع عطر های درمانی

عطرها چگونه در درمان بیماری نقش ایفا می‌کنند؟​​​​​​​

عطر درمانی: یک تیر و چندین نشان!​​​​​​​

عطر درمانی که با نام‌های رایحه درمانی یا آروماتراپی نیز خوانده می‌شود شیوه‌ا‌ی است که با استفاده از عصاره‌ گیاهان طبیعی برای بالا بردن سطح سلامتی و تندرستی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از خواص عطرهای شفابخش بیشتر بدانیم!​​​​​​​

در کنار مزایایی که از تاثیرات عطر درمانی در آرامش روح و روان گفتیم، آثار درمانی این عطرها را می‌توان در موارد زیر نیز مرور کرد:
درمان بی‌خوابی: با تنوجه به خواصی که از اسانس و روغن‌ یاسمن، گل سرخ و محمدی و گیاه بادرنجویه سراغ داریم می‌توان از آنها برای رفع افسردگی بهره جست. به‌علاوه می‌توان از روغن‌های معطر جهت تسکین درد و حتی در نقش داروی طبیعی خواب‌آور نیز استفاده کرد.
از روغن پوست و میوه لیمو، پرتقال و گریپ فروت نیز به همین منظور و به شکل استشمامی یا مالش روی شقیقه‌ها استفاده‌ فراوانی می‌شود
برخی روغن‌های معطر نیز دارای خواص ضد افسردگی، محرک، آرام‌بخش، خلط‌آور و حتی ضد ویروسی، ضد التهاب، ضد درد، و تقویت سیستم گوارش و هاضمه هستند که در رایحه‌درمانی از آن‌ها استفاده می‌شود.

نکات پایانی:​​​​​​​

طبیعت و رازهای نهفته در آن فرصتی بی‌نظیر برای تجربه سلامتی، رفع درها و تسکین و آرامش در اختیار ما قرار داده است. از زیباترین و لذت‌بخش‌ترین این تجربه‌ها می‌توان به عطر درمانی اشاره کرد که امروزه به شیوه‌ای موفق در مسیر درمان بیماری‌های گوناگون تبدیل شده است.
پیشنهاد ما برای کاربران عطرها و رایحه‌های درمانی، استفاده از علوم نوین در قالب مقالات علمی است که شیوه‌های درمان با رایحه‌ها و عطرهای متنوع را به کاربران معرفی کرده و درباره خواص و روش تاثیرگذاری هر یک نیز دلایل علمی ارائه می‌دهند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید